Kapitel 3:
ROM kapslernes indtog (1976-1979)

I de nye TV-spil, er det muligt at indsætte nye spil med de såkaldte ROM kapsler. Fairchild lægger ud med en primitivt Pong konsol med udskiftelige kapsler men hurtigt efter overtager Atari & Philips. Legetøjs giganten Milton Bradley udgiver MicroVision, det første håndholdte spil med ROM kapsler.


1976 Firmaet Coleco udkommer med "Telestar Pong" som er den første konsol med microprocessor i stedet for transistorer. Coleco har planer om 9 forskellige Telestar modeller men inden de får set sig om, er der over 75 producenter der tilbyder lignede enheder.
  Atari udgiver deres første Tv-spil under eget navn. Konsollen hedder Atari Pong C-100 og med en meget avanceret chip indbygget producere den god lyd og point på skærmen. Chippen gør at konsollen kan sælges til en fornuftig pris. Senere udgiver Atari Super Pong C-140 og Atari Pong Doubles C-160 og fra Magnavox udkommer Odyssey 300, 400 og 500.
  Pong spil udkommer nu med farver på skærmen, der spilles Squash, Hockey, Fodbold og der skydes lerduer med medfølgende pistoler og geværer. Frem til først i firserne har Pong spillene deres storhedstid i de danske hjem og hvis du kigger i bunden på mange af disse pong-konsoller står der "Licens Magnavox", den licens firmaet købte af Ralph Baer i 1972.
  Saba fra Fairchild er det første Tv-spil med mulighed for at opdatere med nye spil. Det sker ved hjælp af ROM kapsler der indsættes i konsollen og Fairchild kan i princippet nu udgive et uendeligt antal spil og derved gøre konsollen attraktivt igen og igen. I Danmark kommer Saba konsollerne fra Tyskland som mange af datidens andre Pong konsoller. I Sverige sælges sammen konsol under navnet Luxor og i Amerika hedder den Channel F. Saba har samtidig indbygget tennis og hockey som i Pong konsollerne og derudover udkommer der i alt 26 spil til Saba.
1977 Den tænkende computer" Atari VCS CX2600 kommer på gaden i 1977. Mikroprocessoren er kraftig nok til at hvert spil kan være helt unik. Spillene er med forskellig baggrunds- og forgrundsgrafik, score, musik og spillene er meget avancerede. Da Space Invaders udkommer i 1980 slår Atari 2600 for alvor igennem herhjemme. Atari og andre software producenter udgiver over 900 titler og der sælges over 60 millioner Atari 2600 konsoller verden rundt.
1978 Videopac G7000 er et Tv-spil der udkommer med Alpha-numerisk tastatur. Dette gør spilleren i stand til udfører simpel programmering, vælge spil og skrive navn på Hi-score. I Danmark har G7000 den fordel, frem for Atari, at Philips er et anerkendt mærke inden for Radio/tv. Samtidig er G7000 i smart design modsat Atari's "Træ æske". G7000 får en stor udbredelse i Danmark før Atari VCS 2600 overtager markedet med et større udvalg af spil, samt bedre gameplay i spillene. I Europa sælges Videopac også under navne som Siera, Radiola, Schneider og Brandt. I USA sælges G7000 af firmaet Magnavox og hedder Odyssey2.
  I Europa udkommer Interton VC4000 og dermed er det blandt de første Tv-spil med udskiftelige spille kapsler. Spillet er tysk produceret og er meget udbredt i Tyskland. Der udkommer omkring 40 spil til VC4000 som grafisk dog ikke kan hamle op mod Atari 2600.
  Atari's politik om ikke at kreditere programmørerne af spillene, får medarbejder Warren Robinett til at programmerer et "hemmeligt rum" i Atari 2600 spillet "Adventure". Hvis man i spillet finder en grå prik og bringer den tilbage til starten af spillet, så åbnede der en hemmelig dør hvor der i regnbuefarver står skrevet hans navn. En ting som ingen andre end han selv kender til men som spilleren ved en tilfældighed vil opdage. Dette bliver starten på "Secrets" som mange spil er i dag indeholder. Et spil som Super Mario Brothers er baseret på ting der kan opdages ved tilfældigheder.
1979 Milton Bradley udgiver Microvision, en lille konsol med indbygget skærm. Denne håndholdte konsol er med udskiftelige spil kapsler og den kan medbringes overalt. Den senere GameBoy succes, vidner om at ideen var god, men at Milton Bradley var for tidligt ude. Der produceres også en tysk og fransk model til det europæiske marked.
  Namco udgiver et spil i Japan som de kalder Puckman. Men ved at kradse lidt i P'et bliver der let til et F og får så en meget uheldig betydning. Puckman omdøbes og kommer i stedet til at hedde Pacman.


Tilbage til kapitel: 2              Frem til Kapitel 4: