Kapitel 7:
Kampen (1990-1992)

Nye kraftige 16-bit konsoller som NEO-GEO dukker op og spillehallerne flyttes hjem i stuerne. Sega producere en håndholdt farve konsol, samt en masse avanceret udstyr til deres nye Mega Drive deriblandt et CD-rom drev. Super Nintendo udkommer og Commodore melder sig på banen med en 32-bit CD-rom konsol, alt imens Sony indleder et samarbejde med Nintendo. Der bliver kamp om pladserne.


1990 Sega Mega Drive bliver markedsført som et kraftfuldt alternativ til Nintendo's 8-bit Entertainment System. En 16-bit maskine med flotte oversættelser af arcade spil, der virkeligt viser dens grafiske evner. Lyden er desuden i Stereo. Som et modspil til Nintendo's Super Mario serie, udkommer Sega med figuren Sonic the Hedgehog og ved hjælp af den meget hurtige processor i Sega Mega Drive, kan Sonic lave meget hurtige bevægelser som Super Mario ikke er i stand til. Højt tempo er nøgleordet i Sonic.
  Sega ændre designet på deres Master System og den nye billige konsol bliver døbt Sega Master System II. Den er mindre og med bløde runde hjørner men ellers er alt hardware som Master System. Den nye konsol skal hive det sidste marked ud af Master System inden Mega Drive slår igennem.
  I Europa udkommer Super Mario 3 til Nintendo's Entertainment System og det går hen og bliver en af det historiens største spil succeser. Et genialt platformspil med massere af hemmeligheder og overraskelser. Et af de suverænt bedste spil med i alt 87 baner.
  Neo-Geo AES konsollen er alle Arcadefreaks drøm. Neo-Geo AES gør, at du derhjemme kan spille arcademaskinernes spil, med kun få ændringer i forhold til de originale spillehals versioner. Det kan lade sig gøre, fordi der installeres extra meget RAM i spil kassetterne, hvilket samtidig gør dem meget dyre.
1991 16-bit konsollen Super Nintendo udkommer i USA. Konsollen overgår på de fleste tekniske områder Sega Mega Drive, men Tv-spillet løber fra starten ind i problemer. Sega Mega Drive har allerede været på markedet i et år og Super Nintendo's lillebror, Nintendo Entertainment System stadig sælger godt. Der bliver også snakket meget om at hastigheden på Super Nintendo ikke er kraftig nok med sine 3,58 MHz., et problem Nintendo senere løser ved at komme yderligere hukommelse i selve spil kapslerne.
  Sega vil være med i kampen om håndholdte konsoller og udgiver Game Gear, en transportable Sega Master System. Men som på Atari Lynx bliver det høje strømforbrug til baggrundsbelysning i skærmen den største forhindring for Game Gear's succes.
  Sega udgiver i 1991 et Cd-rom drev der kan tilsluttes Sega Mega Drive. Derved bliver Mega Drive i stand til at afvikle Cd-rom spil og dermed muligheden for at benytte store mængder lyd og video i spillene. Omkring 150 titler udkommer der til Sega Mega CD.
  Galoob Toys fra England udgiver Game Genie til Nintendo's Entertainment System, Super Nintendo og GameBoy samt til Sega's Mega Drive og Game Gear. Game Genie er et mellemled mellem Tv-spillet og spillekapslen, der gør det muligt at få flere liv, hoppe ekstra højt og snyde sig gennem spillene. Der medfølger et lille hæfte med snydekoder til de forskellige spil. Nintendo er rasende og mener det dræber spillerens lyst til spillet, Galoob Toys siger det forlænger spillets holdbarhed.
  Sonic II udkommer til Sega Mega Drive og med en reklamekampagnen Sonic 2uesday bliver det Sega’s største succes.
1992 Commodore har haft vind i sejlene. Først med Commodore 64 og derefter Amiga serien så de producerer Amiga CD32, der er et Tv-spil baseret over en Amiga 1200. Spillene er på Cd-rom og CD32 er den første 32-bit maskine der kommer på markedet og dens Cd-rom drev kører dobbelt hastighed. Den bliver dog aldrig den store succes på trods af Commodores gode navn inden for hjemmecomputere.
  Salget af SNES i Europa er ikke overvældende i slutningen af 92. Nintendo påbegynder et samarbejde med Philips og så de også kan tilbyde en Cd-rom til deres Super Nintendo. En prototype på Snes ND (Nintendo Disc) bliver annonceret i Nintendo Magasinet med forventet udgivelse efteråret 93. Men pga. en aftale med Sony fra 88, må Nintendo bakke ud af samarbejdet med Philips og i stedet være med til udviklingen af Sony's Playstation. Aftalen indebærer også, at Sony har alle rettigheder til de spil de 2 firmaer måtte udvikle. Det gør at Nintendo også forlader samarbejdet med Sony og derefter får en retssag på halsen. Nintendo overbeviser retten om, at Playstation vil blive være en succes uden Nintendo's hjælp og går fri. Snes ND bliver aldrig produceret. Alt i mens går salget af Sega Mega CD og Amiga CD32 ikke særligt godt, tiden er endnu ikke inde til Cd-rom.


Tilbage til Kapitel 6:              Frem til Kapitel 8: